Championship Sprint

Har du tekniske spørsmål vedrørende arkademaskiner? Legg inn dine spørsmål her og ekspertene svarer! Gode tips hører også hjemme her.
Post Reply
tomelom
Flipperjomfru

Championship Sprint

Post by tomelom » 01 Aug 2017 12:43

Hei!

Har et 1986 Atari Championship Sprint med det som virker å være en defekt CRT monitor(lyd og spillet virker). Jeg har kun åpnet døren bak og forsøkt følgende:

https://www.youtube.com/watch?v=mfVv5VXdjQk

Det fungerte ikke, den lysende "pæren" bak lyser ikke så antar det er potensielt er feil på transformatoren!? Har sett etter løse kabler etc og kan ikke se noe. Det er riktignok veldig støvete i hele kabinettet, men vil ikke tro at et påvirker skjermen,eller!?

Er det noen som kan gi meg noen gode tips rundt hva jeg kan gjøre? Ønsker i utgangspunktet å beholde CRT skjermen, hovedsaklig av nostalgiske grunner.

Takker for svar!

Tom
Attachments
Championship_Sprint.jpg

mads_m
Flipperguru

Re: Championship Sprint

Post by mads_m » 01 Aug 2017 18:22

Hvis det ikke lyser baki der (som en svak lyspære) vil ikke monitoren virke, men det er ikke så greit å si nøyaktig hva som er galt. Har du et multimeter så du kan se om monitoren får riktig spenning?

Uansett hva som skjer, ikke kast monitoren! Den kan mest sannsynlig repareres, eller i verste fall har den mange deler som kan gjenbrukes.

tomelom
Flipperjomfru

Post by tomelom » 01 Aug 2017 19:49

Hei!

Har sett denne https://www.youtube.com/watch?v=ODEYZIzkSXk og tenker å begynne å feilsøke ved hjelp av multimeter. Jeg kjenner en elektriker så tenkte jeg skulle sjekke om han kunne feilsøke litt for meg. "nakkelyset" lyser ikke så monitoren får ikke strøm, nesten sikker på det. Har sjekket sikringene som ser ut til å være hele også. Har sjekket koblinger og alt ser ut til å være ok. Skjermen gikk i sort helt plutselig så litt merkelig, mistenker at det kan være "Flyback'en"!?

Tar gladelig imot tips som jeg kan forsøke selv!?

Tom

tomelom
Flipperjomfru

Post by tomelom » 01 Aug 2017 20:31

Noen bilder fra innsiden av kabinettet om det skulle hjelpe....!?
Attachments
4.JPG
3.JPG
2.JPG
1.JPG

mads_m
Flipperguru

Post by mads_m » 02 Aug 2017 10:15

Det kan godt hende at monitoren får strøm inn, men så kan det være noe annet som er feil. F.eks. flybacken, som du sier. Eller en transistor.
Jeg ville som sagt begynne med å sjekke med et multimeter. Sjekk at det kommer strøm inn til monitoren. Du sier at sikringene ser ut til å være hele, men det er egentlig ingen garanti for at de er ok. Du må teste dem med et multimeter. Og det er viktig at du tar dem ut av holderen når du tester dem.

tomelom
Flipperjomfru

Post by tomelom » 02 Aug 2017 21:30

Hei, takk for svar. Skal sjekke med multimeter! Kommer plutselig tilbake ☺

Tom

Post Reply