CCtalk simulator

Tekniske diskusjoner om utbetalingsautomater gjøres her.
Post Reply
lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

CCtalk simulator

Post by lintilla » 21 Jun 2017 09:36

Hei.

I forbindelse med mitt mcu prosjekt begynte jeg å kikke på CCtalk (språket myntinnkast/bill validator bruker).

Har nå hacket sammen en tingest man kobler inn istedenfor (eller sammen med) myntinnkastet for å "simulere" at man legger på penger.
Har inngang for 4 knapper (1-5-10-20mynt), når man trykker på knappene ser automaten det som om man legger på valgt mynt.

Så jeg lurte på om dette er noe andre kunne vært interresert i, for enkelt å kunne bruke automatene i "free play", eller bytte ut myntinnkastet med en av disse simple bryterbaserte "token" leserene.
Tenker også å prøve meg på å simulere hopperen i samme kort, slik at om man trykker utbetal uten mynter i kassa så kan boksen late som om den utbetaler for å unngå at automaten går helt i refill alarm.

(Hvis man skal bevege seg inn i litt mer ullent terreng kunne man lagt på wifi også for å støtte paypal/vipps etc. :) men det får noen andre ta seg av. )

Spørsmålet er hvorvidt dette er av interresse for andre, isåfall kan jeg bruke litt tid på å lage ordentlig kretskort.

User avatar
are
Sjæf!
Posts: 3060
Joined: 01 Aug 2002 13:58
Highscore TAG: ARE
Location: Råholt
Contact:

Re: CCtalk simulator

Post by are » 21 Jun 2017 10:55

Dette er i hvert fall jeg interressert i. Alt avhenger såklart av pris osv og hvilke maskiner det kan brukes i.

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 21 Jun 2017 11:44

Skal fungere på alle som bruker Cctalk, vil tro det er de aller fleste.
Jeg har to forskjellige maskiner hjemme, en med "Epoch" og en med Pluto 5c mcu, begge bruker cctalk.

Er ikke noe jeg skal tjene penger på, men koster litt å lage når det er så få antall, men tipper det kommer på rundt 300-400 kr.

User avatar
are
Sjæf!
Posts: 3060
Joined: 01 Aug 2002 13:58
Highscore TAG: ARE
Location: Råholt
Contact:

Re: CCtalk simulator

Post by are » 21 Jun 2017 12:34

Helt klart med. Spesielt om den leker hopper også. Og selv om jeg ikke har noen sånn maskin akkurat nå :D

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 21 Jun 2017 13:48

Skal holde tråden oppdatert.

Kom ellers på at det er enkelt å lage en egen "token acceptor" med 3d printer, til dette systemet.
Har sjekket litt rundt og konkludert at å bruke 1 kr som token, men at den leses som 10 krone er det billigste, siden frakt er så dyrt til norge.

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 24 Jun 2017 19:44

Da her jeg eksperimentert både med myntinnkast og hopper (som viser seg å ikke bruke cctalk i de automatene jeg har), og endt opp med ett design på kretskortet mitt.

Hardware:
2 stk CCtalk 10 pins porter
5 stk i/o porter på skrutilkobling, hvorav 1 puls inngang
1 stk mini usb
1 stk status led
ca 43x43mm stort.
Strømtilførsel via cctalk porten eller usb.
Arduino kompatibelt.

I/o portene kan brukes til:
- knapper (for å legge på kreditter på den måten)
- hopper simulering, for at maskinen ikke går i stå ved tom hopper.
- puls inngang, bruk uorginale puls mynt/seddelvalidator mot cctalk.

usb:
- Brukes til oppsett av kortet (hvilken knapp gjør hva, osv).
- Flashe ny firmware
- Styring av automaten fra ditt eget program.
Sistnevnte muligjør mye morro. Feks kan man lage ett "casino" system hvor man har kreditter på kort eller ved pålogging.
Man kan lage highscore lister, osv. Tanken er at man fra pcen sender en kommando for å legge på kreditter, og man får kommando tilbake ved utbetalinger.

Gjør siste finpussen på designet nå, så setter jeg det i trykken på mandag.

User avatar
Pondus
Flippernisse
Posts: 2103
Joined: 06 Aug 2002 16:43
Highscore TAG: PON
Location: Eidsvoll

Re: CCtalk simulator

Post by Pondus » 24 Jun 2017 19:59

Kult :D
Proud owner of Addams Family, Cactus Canyon, Tales Of The Arabian Night,
Flintstones, Roadshow and some slot machines/arcades

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 25 Jun 2017 14:23

Hvis ett bilde sier mer enn tusen ord så sier vel en video over titusen ord :)

https://vimeo.com/223019742

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 05 Jul 2017 11:55

Image

Image

Da var første prototype montert, manglet litt deler i huset, men får juksa det til.
Kortet bootet iallefall, så etter jobb blir det å funksjonsteste alt for å se om alt er koblet riktig.

Fant ett problem med en gang, nemlig at CCtalk pluggene står for nær hverandre, slik at det er vanskelig å få i to cctalk kontakter, men det er jo en easy fix.

User avatar
Pondus
Flippernisse
Posts: 2103
Joined: 06 Aug 2002 16:43
Highscore TAG: PON
Location: Eidsvoll

Re: CCtalk simulator

Post by Pondus » 05 Jul 2017 21:09

Må si at jeg er imponert over arbeidet du legger i prosjektet ditt :O
Proud owner of Addams Family, Cactus Canyon, Tales Of The Arabian Night,
Flintstones, Roadshow and some slot machines/arcades

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 05 Jul 2017 23:06

Gøy prosjekt å holde på med.
Fikk ikke testet så mye som jeg ville i kveld, men virket med "free-play" programmet (fra videoen) på første forsøk, plug n play, det var morro.

Men mange funksjoner som skal testes, er jo ett rimelig enkelt kretskort design så regner nesten med at alt virker på første design. Ordentlige arbeidet blir nok programmeringen, men håper jeg finner noen andre som kan bidra.

lintilla
Flipperfrelst
Posts: 21
Joined: 12 Mar 2017 15:03

Re: CCtalk simulator

Post by lintilla » 06 Jul 2017 22:59

Da har jeg fått gjort litt testing.
Har funksjonstestet kortet og alt ser ut til å virke, ikke verst på første forsøk.

På Maygay maskinen virker "freeplay" plug'n play nå. Ta ut kontakten fra myntinnkastet og den ene kontakten fra hopper kortet og koble dem til simulatorkortet. Så er siste steg å koble til en knapp.

En bonus var at jeg kan fylle på den "virtuelle hopperen" ved å vri om refill nøkkel og trykke på knappen en eller flere ganger, istedenfor å åpne maskinen, inn i menyer osv.

Så da er det å programmere som gjenstår.
Den andre automaten min (Pluto 5c) godtar ikke simulatorkortet enda, den sender noen kommandoer som jeg enda ikke har programmert inn, som maygay ikke bruker.
Så er en fare for at andre automater vil få samme problem, men det er kun snakk om tilpassing av software. Målet er å få ett kort som støtter det aller meste, men jeg har bare disse to automatene, så er avhengig av at andre er med å tester.

Så planen videre er som følger:
1) Få Pluto automaten til å godta kortet, støtte meste mulig av cctalk protokollen
2) Støtte for å ha myntinnkastet (eller annen cctalk enhet) tilkoblet samtidig. (På den måten kan man bruke mynt eller (skjult) free-play knapp. Eller man kan ha seddel leser som automaten ser som ett antall mynter istedenfor seddel, og sikkert mange andre morsomme ting).
3) Hvis myntinnkast er tilkoblet, kopier serienr fra dette slik at man slipper prosedyren med å fortelle automaten at myntinnkastet er byttet.
4) Gjøre ferdig free-play firmwaren, slik at det enkelt kan konfigureres av andre (velge hvilken myntenhet og antall ett trykk på knappen skal gi, samt simulert utbetalingsfart.)
5) Dokumentasjon på en nettside (alt blir open source)
6) Logging av kommunikasjon til pc, for lettere å lage støtte for nye enheter/automater.

Når dette er ferdig så kommer jeg til å åpne for forhåndsbestilling, sånn at jeg kan se hvor mange som er interessert.
Hvis interessen er tilstede vil jeg tilby ferdig "kit" med ferdige kabler, og knapp på brakett for å montere slik jeg har gjort på videoen, for maygay og pluto maskiner.

Jeg skjønner at enkelte ønsker annet enn "freeplay", men det er starten. Fritt frem å endre på programmet selv, eller komme med ett ønske, så kanskje det blir tatt med.
Hvor mye arbeid jeg legger i dette er jo litt avhengig av hvor mange som er interessert :) Er tross alt ett hobbyprosjekt :)

Post Reply