MPU5 og AL42 melding

Tekniske diskusjoner om utbetalingsautomater gjøres her.

MPU5 og AL42 melding

Postby Sverre30 » 28 Nov 2016 12:11

Har to MPU5 hovedkort med AL42 melding. Forskjellige programkort inn i hovedkortet gir samme melding, så regner med det er hovedkortet.
Har loddet av batteriet og ventet en time til all strøm er borte. Men samme melding AL42 uansett. Kun denne meldingen, ikke noen flere koder eller beskrivelse.
Spenningen på batteriet er 3,22 volt....skal være ok det ?

Noen snakker om resetkort eller spesielle programkort som resetter MPU5 hovedkortet. Vanskelig å finne løsninger på nettet her. Noen som har noen tips, eller er AL42 generelt gåent hovedkort av ulike grunner og bedre å skaffe byttekort. Noen som har ?

Sverre
Sverre30
Flipperjomfru

Re: MPU5 og AL42 melding

Postby Pondus » 28 Nov 2016 18:56

Hva er teksten som kommer opp med alarmkoden?
Hvis dette er rtc feil er det den svarte brikken på programkortet som er synderen.
Som regel er det programkortet som ryker på disse maskinene, og det er desværre få eller ingen igjen i Norge som er til overs som ikke bader i batterisyre allerede.

Hvilken masjin er det snakk om forresten?
Proud owner of Addams Family, Cactus Canyon, Tales Of The Arabian Night,
Flintstones, Roadshow and some slot machines/arcades
Pondus
Flippernisse

Highscore TAG: PON

Postby Sverre30 » 29 Nov 2016 00:32

Det er en hot timer. Programkortet er ok da det er nesten ok på annet hovedkort. Men har altså to hovedkort som har AL42 melding og intet mer skjer under oppstart. Ingen mer alarmkode, kun denne på venstre display.

Så vidt jeg vet er hovedkortene identiske, stemmer det ?

Det som egentlig skjedde var at jeg hadde en velfungerende maskin men skulle prøve et programkort om det virket....og det gjorde det ikke. Satt så tilbake programkortet som var der før, og vips kom AL42 opp. Byttet så til annet hovedkort, og det virket nesten ok bortsett fra en opto melding på 20 kr hopperen.
Men hva skjedde med et fungerende hovedkort som plutselig fikk AL42. Må være noe ram feil ? påvirket av det dårlige programkortet som ble satt inn.

Litt sen lærdom å ikke tukle med det som virker, men gjort er gjort...

Så egentlig tenker jeg på noe prosedyrer og løsninger med reset av hovedkort

Sverre
Sverre30
Flipperjomfru

Postby BroTroxer » 01 Dec 2016 01:25

Det finnes PROM for reset av selve hovedkortet (ram clear) som ofte løser problem som oppstår når du driver å bytter program/programkort. Du kan laste ned disse fra diverse rom websider ved å søke etter mpu5 reset rom. Du bytter da kun ut PROM brikkene, og lar de andre IC brikkene sitte på plass. Start opp maskinen så skal du få melding i display og normalt en lyd når reset blir kjørt. Slå av og sett tilbake original software.
BroTroxer
Flipperfrelst

Postby Sverre30 » 01 Dec 2016 13:48

Takk. Altså ta ut de to prommene på programkortet og så sette inn ram-clear brikker der. Er ikke det det samme som å sette dipswitch 8 on og så ta ram clear der ? Har ikke prøvd det, kanskje det ikke funker når AL42 dukker opp.

Er forresten på jakt etter MPU5 hovedkort om noen har noe ok !

Sverre
Sverre30
Flipperjomfru

Postby Sverre30 » 02 Dec 2016 21:28

Hei igjen
Søkte litt på nettet om de prommene for reset av hovedkortet. Fant ikke ut av det. Det er vel resett av rom brikker på hovedkortet det er snakk om, Du nevner å laste ned program fra diverse rom websider. Det har jeg sett, men da er det vel ment å bruke pc tilkobling ?? Det letteste er vel å skaffe de to prommene, men hvem selger de, eller noen som har ?

Annet spørsmål; På MPU5 hovedkortet på oldtimeren min er det på meter tilkoblingen en enkel hvit flerpunkts kontakt. På hottimeren står det på samme plassen en ekstra overgang her. Dette skal visst være en analog-digital omformer ? Hvorfor er dette forskjellig fra de to maskinene. Kan det være en årsak at jeg får noen AL42 meldinger ??

Sverre
Sverre30
Flipperjomfru

Postby Pondus » 02 Dec 2016 23:12

Kan sikkert fikse deg et reset kort om du ønsker det.
Proud owner of Addams Family, Cactus Canyon, Tales Of The Arabian Night,
Flintstones, Roadshow and some slot machines/arcades
Pondus
Flippernisse

Highscore TAG: PON

Postby Sverre30 » 02 Dec 2016 23:25

Se PM

Sverre
Sverre30
Flipperjomfru

Postby kama » 12 Nov 2017 15:57

Hei,

Jeg sitter med samme problem nå på en Old Timer. Etter batteribytte får jeg kun AL42-2. Er det noen som kan hjelpe ?
kama
Flipperjomfru

Return to Utbetalingsautomater