Deltakelse i NM for alle?

Her putter vi informasjon om andre turneringer og happenings, enten de er i Norge, Sverige eller resten av verden
Post Reply
Grusom
Flipperjomfru
Highscore TAG: GRU

Deltakelse i NM for alle?

Post by Grusom » 26 Aug 2019 15:16

Les min epost til Thomas:

Hei, Thomas.

Etter å ha kommunisert litt på messenger med Anja, etter at jeg hadde organisert at hun skulle være “barnevakt” for Torkel mens han var på Tilt, fikk jeg vite at min sønn på 12 antakelig ikke kunne delta i NM. Hun spurte om jeg hadde blitt kontaktet av Tormod.

Det hadde jeg ikke og derfor ringte jeg selv Tormod som ringte tilbake natt til lørdag. Vi luftet problemstillingen og jeg gjorde ham oppmerksom på at det ikke står noe om begrensninger i annet enn. Sitat: “

"Norskt pass eller norskt “ fpa id” för att kunna delta i NM men turneringarna är öppna för alla(framtills söndagens slutspel)

Ni som vet att ni kommer deltaga skriv gärna här vilken dag (om alla dagar så kan ni bara skriva namn och ifpa nr, så får jag en liten hmmm om hur många vi blir varje dag)”

Såvidt jeg kan se kan ikke dette misforstås. Tormod mente at jeg burde kontaktet deg for å stille spørsmål om min sønn kunne delta. På bakgrunn av invitasjonene og informasjonen på spilledilla skulle det ikke være noen grunn til det.

Når det gjelder tidspunktet for NM og hele forarbeidene for at NM i det hele tatt skulle arrangeres i Oslo henviser jeg til din e-post den 18. januar. Her står det helt klart at NM skal arrangeres i Oslo og også nesten spikrede dato. Det står vitterlig ikke om noe alternativ til disse datoene (les under hva du selv skrev 18. januar).

Vi ble vitterlig overrasket i Bergen over denne e-posten. Det er selvfølgelig veldig positivt at det nå omsider med NM, men det jeg fikk inntrykk av på jule-turneringen i Oslo desember 2018 der jeg framla at det var på tide med et NM, og dere selvfølgelig var enige, var at vi skulle ha en dialog om NM-organiseringen. Det var INGEN i BFK eller i mitt styre som så på den e-posten som kom 18. januar fra deg som en invitasjon til dialog om NM. Imidlertid var vi fornøyd med datoen, så vi ønsket ikke å gå i strupen på et allerede dårlig kommuniserende miljø i Oslo.

Da vi så i midten av juli fikk vite at NM helgen var endret til siste uken i august, var det mange (meg inkludert) som reagerte på at de nå ikke kunne. Det er svært få med fast jobb og et arbeidsskjema og forholde seg til, som kan slippe det de har for å delta på en turnering på så kort varsel.

Når det nå virker som, selv om jeg slett ikke har fått noen offisiell tilbakemelding som jeg ble lovet, om at min sønn på 12 ikke får lov til å delta, framstår dette som uutholdelig uprofesjonelt.

Hva slags sjenkebevilling finnes på Tilt? Det er slik at i de aller fleste tilfelle, er bevillingen knyttet til at stedets egne ansatte vurderer og har ansvaret for hvem som er gammel nok til å bli servert alkohol. Stedet kan slippe inn hvem de vil og det er stedet selv som setter aldersgrensen, for innslipp, men har selv som sagt ansvaret for hvem de serverer alkohol til. Man har grunn til å anta at dette er tilfellet også på Tilt. Det er ingen grunn til å ta informasjonen fra Tilt fo rgod fisk om de sier at de kan miste sjenkebevillingen, det bør brukes ressurser på å undersøke hav som faktisk er tilfelle. Vi har en åpen invitasjon å forholde oss til og Torkel er en hardtarbeidende flipperentusiast med de samme rettighetene til å delta på NM som alle andre
Det må komme en særlig god begrunnelse nå for å nekte ham å delta. Han kom seirende ut av BFKs første månedsturnering etter ferien, og er således ingen dårlig kandidat til å skulle kunne hevde seg i NM.

Dere bør komme med en løsning som inkluderer at alle kan delta i NM, det er ikke noe argument at det ikke er så mange, en er nok og at det nå er 23 års aldersgrense for å delta er helt meningsløst.

Dersom Torkel ikke får delta, kan dere refundere våre utgifter til konto nummer 9710 16 64973. Foreløpig kr. 2990,-. Dette er forresten en dedikert flipperkonto der alle midlene skal brukes til å bygge hans flipperkarriere, så hvem som helst kan donere. Et alternativ er at topp 5 i NM bruker et tilsvarende beløp på å komme seg til Bergen på turnering i i løpet av høsten.

Se www.bergenflipperspillklubb.no for turneringsskjema.

Jeg vil ha en tilbakemelding på denne eposten snarest og senest onsdag og håper at ALLE framtidige NM blir til ved en dialog mellom alle miljøene i Norge og at det inkluderer at ALLE kan delta ALLTID om de ønsker det.
Vi burde ikke ha noe annet valg enn å stå sammen. ALLE SAMMEN. Det etterlyses en bevisst holdning rundt dette i hele flipperspillmiljøet i Norge!

Mvh. Kjell Erik

21. aug. 2019 kl. 14.58 skrev Kjell Erik Husom <grusom@online.no>:

Hei.

Takk. Anja Soldal passer på min sønn. Han er IFPA registrert så han må selvfølgelig få delta.....
Hvor lenge holder det på på søndag, vi må jo tilbake til Bergen. Flyet vårt går 2145.

Mvh. KE

Sendt fra min iPhone

21. aug. 2019 kl. 14:18 skrev tomas stenbæck <thomasstenback@hotmail.com>:

Den är ok, bara att komma före 19 tors fre och före 16 på lördag så ärder det inga problem att anmäla sig.
men måste höra med Björn Inge angående din son( för vet att efter 18 tror jag är det inte lov att vara under 23år på tilt tyvärr)
Och datum var ett preliminärt i sista helgen i aug eller första i september, nu vart det sista i augusti(är Tilt som har sista ordet där)
Mvh
Thomas

Hei.

Jeg jobber i Oslo på tider som ikke gjør det mulig å spille flipper NM, det ble jo også flyttet fra en helg jeg kunne.

Men min sønn har lyst til å spille knockoutturneringen klokka 16 på lørdag og jeg melder ham herved på denne

Han er 12, men jeg skal få noen han kjenner til å se til ham. Jeg er ferdig med konsert klokka 2030 og kommer bort på Tilt etter dette.
På søndag har jeg fri, så da blir jeg med ham.

Kan du bekrefte at han er påmeldt til lørdag?

Mvh.Kjell Erik Husom

Sendt fra min iPhone

Videresendt melding:

Fra: tomas stenbæck <thomasstenback@hotmail.com>
Dato: 18. januar 2019 kl. 20:47:21 CET
Til: "info@bergenflipperspillklubb.no" <info@bergenflipperspillklubb.no>
Emne: Info m.m angående NM i flipper.

Flipper NM (datumen inte helt spikat men ser ut som 5-8 sept på Tilt Oslo)
Topp 8 på norges rankingen 1a aug finns en custom made. Detta är en ny rank där alla startar på 0 poäng så bara börja samla, den började 1januari.(https://www.ifpapinball.com/rankings/cu ... .php?id=20)bara för detta året och på norsk jord.
DOM 8 första kvalificerar sig direkt till söndagens slutspel.
NM helgen blir en liten flipper festival i dagarna 4 med 3 turneringar en per dag där det går att kvalificera sig till slutspelet på söndagen,
tors kommer det delas ut 2 platser till slutspel (dom bästa placerade som inte redan kvalat in)
Fredagen 2 platser till...
Lördagen så går 4 platser.

Slutspel 16st dubbel eliminering bäst av 7 på vinnar sidan och bäst av 5 på loser side.
Vinnaren får hotell resa buyin till epc
2 plats buyin hotell
3 buyin
Samt plats i historie böckerna.

Norskt pass eller norskt "ifpa id" för att kunna delta i NM men turneringarna är öppna för alla(framtills söndag)

Vi kommer laga flyers med dom flesta datumen för norska turneringar med lite tour info på baksidan med en tuff norge flipper framsida.
Så Trondheim och bergen maila mig gärna era datum för turneringar framtills 1augusti. (Så snart som möjligt)
Så skickar jag Flyers till er när dom är printade och klara.

Har ni frågor spörsmål bara maila thomasstenback@hotmail.com eller ring mig på 48407922

Mvh
Thomas
Last edited by Grusom on 26 Aug 2019 15:42, edited 1 time in total.

Grusom
Flipperjomfru
Highscore TAG: GRU

Re: Deltakelse i NM for alle?

Post by Grusom » 26 Aug 2019 15:42

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 28 Aug 2019 00:19

Har fått en telefon fra deg, Kjell Erik (Grusom), derav respons som jeg nok ellers ikke ville ha gitt.

For meg selv er jeg vel til dels avmeldt fra turneringsaktiviteter såvel som foreningsdrift.
Andre driver dette med tilsynelatende varierende grad av suksess og det virker være en del steile fronter og folk som ikke klarer å omgås som.. folk. Dette er jo bare trist, men utover det har jeg ikke mer å si om akkurat det.

Et NM som har nedre aldersgrense på 23 år er jeg sterkt undrende til. Det samme om det var 20 eller 18. Noen må gjerne forklare meg hvordan dette kan forsvares moralsk, inntil det er jeg enig - det er direkte useriøst og fortjener etter min mening ikke å tituleres med Norgesmesterskap i det hele tatt.

For hvem av oss begynte å spille flipper når vi var eldre enn 23?? Det var først da vi ble interessert i flipperspill? Eller begynte de fleste av oss når vi var små? Ja, godt under 10 års alder! Og ikke minst hvem av IFPA topp 100 startet å spille etter de var 23? Og hvor mange registrerte spillere finnes det på IFPA som er under 23? Ingen? Nei, det er nok svært mange!

Med det sagt så vet jeg en ting eller tre om det å drive med flipperturnering. Det er jammen meg ikke mye som er like utakknemlig som akkurat det. I Sandefjord siste år hadde jeg ikke tid å spise maten min en gang, selv om kjæresten kjøpte den og bar den dit jeg satt og svettet med tusen ting som måtte gjøres, mens flere stod oppgitte og frustrerte bøyd over meg og klagde på at tidsskjemaet ikke var tydelig nok, eller en flipper var feil vater, osv. DET GIKK VIRKELIG IKKE AN!, sa de før de gikk videre og kjøpte seg en ny øl eller noe annet de følte for. Å tilby å hjelpe var helt uhørt, de hadde jo betalt opptil mange øl for denne tjenesten (turneringen)!! Og betalingen min for alt dette var at jeg fikk drasse med meg en haug maskiner helt gratis, inkludert gratis frakt, og betale for å bo på hotell som jeg rakk sove ca 6 timer på.

Så all respekt og ære til enhver som byr på seg selv og arrangerer noe som fremmer interessen og forhåpentligvis samholdet innen flipper! Dette mener jeg virkelig, og jeg mener det også om dette arrangementet vi her omtaler.

Dermed blir det også ganske vondt å lese hvordan man setter seg så steilt opp mot de som gjør noe! Tråden din tar opp gyldige poeng men de fremstår for meg stilet som om det finnes rettigheter sammenlignbart med om man handler tjenester av et stort internasjonalt selskap og de ikke leverer som forventet. Bør man strekke seg etter å være like gode? Ja absolutt? Men bør man forvente det? På ingen måte!

Ang dato så er jeg "heldig" nok til å ikke ha fått en early warning på epost tidligere i år, eller annen informasjon. Den eneste informasjonen jeg har tilgjengelig er tråden som ble startet den 24. juli 2019. . Har man forberedt seg og lagt planer og gjort økonomiske forpliktelser før dette så kan jeg ikke helt forstå hvordan dette skal lastes noen andre enn seg selv. På den andre siden må man vel være enig i at det er en svært kort frist for en turnering som titulerer seg som Norgesmesterskap å varsle dette kun litt over en måned før!

Så er det vel ganske klart på grunn av epost sitering at man først den 21.8 tar opp med tureringsansvarlig at man har ordnet det man mener er tilstrekkelig trygghet for en deltaker på 12 år til at han kan meldes på. Så igjen blir det litt vanskelig å forstå at man har gjort utlegg forut for dette.

At deltakeren så avvises på grunn av alder under 23 syntes jeg er særs problematisk. Det er antakelig ikke godt nok tenkt igjennom, og heller ikke varslet bra nok. Samtidig så er det aldri holdt tilbake informasjon om at dette arrangementet sammenfaller med tidene når Tilt er på det travleste med den høyeste gjennomsnittlige promillen igjennom uka. Jeg vet virkelig ikke om jeg hadde meldt på hverken min 12 åring eller 14 åring til dette, det gjelder også dersom jeg selv er med.

Tror det er på tide med en våpenhvile, det gjelder også for de som gadd lese dette og skulle kjenne at blodpumpa endret hastighet. Dette er bare et vennlig forsøk på å svare så objektivt som mulig. Keep flippin og bli ferdig med alt dette negative! Er det noe som ikke er bra nok så fiks det sjæl, ikke sett krav og forventninger med mindre du deltar i å innfri de så kommer man langt.

Odinius
Flipperjomfru
Highscore TAG: ODI

Post by Odinius » 28 Aug 2019 13:38

Synes det er viktig å tenke på at dette er det første NM som har blitt holdt siden jeg ble aktiv i miljøet i 2014. Med nye ting som folk ikke har prøvd før så vil det naturligvis bli problemer og unike utfordringer. Det beste er vel å gi en tilbakemeldinger til arrangøren etter turneringen eller prøve å komme med innspill i god tid før. Vet selv at Xmas turneringene ble bedre og bedre etter hvert som vi hadde dem.

Et NM med flere unike problemer vil jo også bli bedre og bedre etterhvert som man får erfaring med de unike problemene. Personlig så har jeg samarbeidet med Thomas før og vet at han står på og gjør sitt beste alle gangene han holder i noe så har full tiltro til at det blir en vanvittig bra turnering i helgen og at dette (som TPO) kommer til å bli en årlig høydare :)

Når det gjelder lokasjon og aldersgrense så er vel dette bare et resultat av at det er der arrangørene har tilgang til spill etc. Skal man ha et stort flipperarrangement sentrumsnært i Oslo for øyeblikket så er det jo kun Tilt man kan ha det på.

(Kan jo nevne at jeg ikke er medarrangør på NM, kommer med innspill fra tidligere erfaringer som arrangør etc.)

Edenecho
Flipperfrelst
Highscore TAG: MAS

Post by Edenecho » 29 Aug 2019 23:29

Image
Iron Maiden premium - Total Nuclear Annihilation - The Walking Dead premium - Game of Thrones pro - Sopranos - Goldeneye - Street Fighter II - Stargate - Mata Hari - Viking - Bally Sea Ray (EM 1971)

Odinius
Flipperjomfru
Highscore TAG: ODI

Post by Odinius » 30 Aug 2019 00:23

En veldig god start på NM! Blir en egen dynamikk når man ikke bare vil komme først men også vil komme først blandt de som ikke er kvalifiserte enda. Good stuff! :D

superolav
Flipperjomfru
Highscore TAG: O H

Post by superolav » 30 Aug 2019 01:17

Makan til møl og ræl!

TipTop
Flipperjomfru
Highscore TAG: TOP

Post by TipTop » 30 Aug 2019 13:24

Jeg er enig i at et NM ideelt sett ikke bør han en aldersgrense. Jeg er også enig i at 23 års aldersgrensen burde vært kommunisert tidligere (selv om de fleste sannsynligvis forsto at det minimum er 18 års aldersgrense på Tilt). Det er uansett viktig å huske på at de som arrangerer dette er glade amatører, uten onde hensikter. NM-arrangøren (Thomas og Tormod) gjør dette på fritiden som ulønnet arbeid, og de har ikke nødvendigvis tenkt gjennom alt på forhånd, og da særlig det med aldersgrense. Naturligvis kjedelig at de under 23 år ikke kan delta pga skjenkereglene på Tilt, men det er den lokasjonen arrangøren p.t. har til rådighet sentralt i Oslo, og da må man forholde seg til det. Alternativet til dette, ved NM i Oslo, er at det ikke arrangeres NM i år, og det synes jeg er et langt dårligere alternativ. Lokalet til Oslo flipperklubb er, som mange sikkert kjenner til, oppsagt og fraflyttet, så det alternativet finnes ikke lenger (det hadde kanskje uansett vært for lite).

At Kjell Erik Husom legger ut intern kommunikasjon mellom han og Thomas synes jeg er direkte ufint og unødvendig, og slår bare tilbake på ham selv. At det antydes et slags erstatningskrav på ”Foreløpig kr 2.990,-.” er bare trist. Spennende å se hva det endelige kravet ender på...

Husom skriver:

”Det er ingen grunn til å ta informasjonen fra Tilt for god fisk om de ser at de kan miste skjenkebevillingen, det bør brukes ressurser på å undersøke hva som faktiske er tilfelle.”.

Her antydes det at Tilt (og Thomas og Tormod) snakker usant. Hvorfor skulle de gjøre det? Poenget er ikke at et skjenkested ikke kan ha mindreårige tilstede når det serveres alkohol, for det har et skjenkested mulighet til selv å bestemme, så lenge den mindreårige ikke drikker alkohol (dette er vanlig på restauranter). Derimot praktiserer de aller fleste barer og utsteder minimum 18 års aldersgrense fordi de ellers ville kunne miste kontrollen over hvem som har lov til å drikke alkohol, som igjen vil kunne føre til tap av skjenkebevillingen. Jeg antar at saken (NM) ikke er viktig nok til at Tilt ønsker å sette sin bevilling på spill, selv om det vel er liten sannsynlighet for at sønnen til Husom drikker alkohol under NM. Det eneste håpet er vel hvis Tilt kan revurdere aldersgrensen i dette ene spesielle tilfelle, men jeg antar at arrangøren har forsøkt det de kan.

Avslutningsvis vil jeg legge til at jeg kjenner Thomas som en ståpå-fyr. Alltid positiv, hyggelig og inkluderende. Han og Tormod har lagt ned hundrevis av timer for flippermiljøet i forbindelse med å arrangere ulike flipperturneringer (og da særlig Tilt Open som de har arrangert to ganger). Vi andre er gratispassasjerer som kommer til dekket bord. Tusen takk for jobben dere gjør!

Post Reply