Myntskyver / Coinpusher lovlig?

Diskusjoner og nostalgisk prat relatert til knipsekasser (kronespill).
Post Reply
YadaYada
Flipperfrelst

Myntskyver / Coinpusher lovlig?

Post by YadaYada » 15 Oct 2018 20:23

Noen som vet om det er lovlig å utplassere myntskyver til pengespill for allmennheten? Evt søke dispensasjon av Lotteritilsynet til dette? Kan dette sammenlignes med andre typer arcademaskiner som bamsekraner og tilsvarende ferdighetsspill, da med penger som utbetaling?

Grunnen til at jeg spør er at jeg så en rekke slike i Dyreparken i sommer, disse utbetalte ikke i tokens/tickets men i kronestykker. Er disse isåfall ulovlig utplassert eller har parken fått dispensasjon?

bamsefar1
Flipperkonge

Re: Myntskyver / Coinpusher lovlig?

Post by bamsefar1 » 16 Oct 2018 20:49

YadaYada wrote:
15 Oct 2018 20:23
Noen som vet om det er lovlig å utplassere myntskyver til pengespill for allmennheten? Evt søke dispensasjon av Lotteritilsynet til dette? Kan dette sammenlignes med andre typer arcademaskiner som bamsekraner og tilsvarende ferdighetsspill, da med penger som utbetaling?

Grunnen til at jeg spør er at jeg så en rekke slike i Dyreparken i sommer, disse utbetalte ikke i tokens/tickets men i kronestykker. Er disse isåfall ulovlig utplassert eller har parken fått dispensasjon?
.
Totalt utenkelig at det gis slike dispensasjoner !

En coinpusher som lokker med utbetaling av gyldig mynt er pr def. en utbetalende automat; så er ikke lovlig.
Flipperspill,veggspill,banditter,tradestimulators, live model steamengines

YadaYada
Flipperfrelst

Post by YadaYada » 16 Oct 2018 21:06

Det ante meg. Likevel overrasker det meg at de da står ulovlig utplassert i Dyreparken. De burde jo ha kontroll på sånt.

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 16 Oct 2018 21:20

Det var veldig bastante utsagn her, så det jeg ellers ville bidratt med, men ikke kan finne dokumentasjon for akkurat nå, skal jeg da ikke uttale meg om.

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 11 Nov 2018 02:26

are wrote:
16 Oct 2018 21:20
Det var veldig bastante utsagn her, så det jeg ellers ville bidratt med, men ikke kan finne dokumentasjon for akkurat nå, skal jeg da ikke uttale meg om.

Jeg er overhode ikke sakkyndig ift. dette, så burde slik sett ikke vært så bastant ;-)

Om det i dyreparken i Kristiansand er / var utplassert coinpushere i nåtid; så har jeg vanskelig for å tro at en slik aktør ville ha gjort noe "ulovlig" ift dette.
Jeg er/ var under forståelse av at automater som utbetaler klingende mynt ikke var "innenfor lenger". Men en coinpusher er kanskje definerbar som noe annet enn knipsekasser, "banditter" osv.

Flott med voksenopplæring om noen føler seg kallet :-)
Flipperspill,veggspill,banditter,tradestimulators, live model steamengines

Post Reply