Røde Kors knipsekasse med feilmelding.

Diskusjoner og nostalgisk prat relatert til knipsekasser (kronespill).
Post Reply
VintageGmr
Flipperjomfru

Røde Kors knipsekasse med feilmelding.

Post by VintageGmr » 22 Aug 2014 10:36

Min far har fått klørne sine i en Røde kors knipsekasse. Noe som jeg håper på å få nytt godene av å få inn på mitt Retro/spillrom. :)

Hva slags modell og merke har jeg ingen aning av da jeg ikke skjønner så mye av disse maskinene.
Men det er i alle fall samme maskin som er på bilde (Ikke den aktuelle maskinen det er snakk om)
16_2126301149.jpg
Den lyser opp og ser ut til å være i orden, uten at jeg har fått testet da vi mangler mynt å fylle maskinen med.
Den viser en feilkode i displayet som sier "port 74 feil"

Er dette pga. at den ikke har mynt i seg ? eller kommer det av noe annet ?
Jeg er også på utkikk etter en manual til denne maskinen. Finnes det noe sted ? noen som kan hjelpe meg litt her ?

mads_m
Flipperguru

Re: Røde Kors knipsekasse med feilmelding.

Post by mads_m » 22 Aug 2014 10:42

Det er ikke en Røde Kors knipsekasse. Modellen heter Silverstrike, og den ble produsert av Lars Berg i Trondheim.
Manual ligger her (lenke). Der står også feilen beskrevet. :)

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 22 Aug 2014 10:56

Stemmer, Silverstrike andre utgave
http://gallery.kronespill.no/index.php/ ... erstrike-2

Kanskje greit å merke seg fra et historisk perspektiv, så er dette ikke bare ikke en røde kors kasse, det er en direkte konkurrerende kasse. Røde Kors tok designet på denne kassen til retten da de mente med sin kasse (som kom først) å ha patent på spillemynt som sirkulerer på spilleflaten. De vant ikke frem, men rettsaken dro ut i tid. Det var for høy risiko å fortsette å produsere kassene, og til slutt bidro prosessen til at Lars Berg måtte gi seg med knipsekasser.

Når det gjelder feilmeldingen så er det trolig ikke 74 det står men POR7 4 FEIL , dvs 7 skal forestille den T'en du skrev.

Da er det port 4, som er til høyre av de to midterste portene, som ikke fungerer. Dette er en optisk port, på samme måte som du går inn i en butikk og porten foran deg åpner når du bryter lysstrålen forut for denne.
Helt fiksbart, dessverre har jeg ikke satt meg inn i hvilke deler som er kompatible.

Maskinen vil også gi feil når den er tom for penger, men det er det enkelt å fikse med et lite hack.

Om du holder til i Østlandsområdet kan du ta den med innom dersom du ønsker. Hvis ikke kan du sende porten så kan jeg teste den. Har andre porter liggende så kan ordne et bytte.

Alt dette sagt, disse kassene er ikke de mest driftssikre. De har mange potensielle feil som kan dukke opp. Dermed kan du dessverre fort se frem til flere feil etter denne første er ordnet.

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 16 May 2016 19:47

are wrote:Stemmer, Silverstrike andre utgave
http://gallery.kronespill.no/index.php/ ... erstrike-2

Kanskje greit å merke seg fra et historisk perspektiv, så er dette ikke bare ikke en røde kors kasse, det er en direkte konkurrerende kasse. Røde Kors tok designet på denne kassen til retten da de mente med sin kasse (som kom først) å ha patent på spillemynt som sirkulerer på spilleflaten. De vant ikke frem, men rettsaken dro ut i tid. Det var for høy risiko å fortsette å produsere kassene, og til slutt bidro prosessen til at Lars Berg måtte gi seg med knipsekasser.

Når det gjelder feilmeldingen så er det trolig ikke 74 det står men POR7 4 FEIL , dvs 7 skal forestille den T'en du skrev.

Da er det port 4, som er til høyre av de to midterste portene, som ikke fungerer. Dette er en optisk port, på samme måte som du går inn i en butikk og porten foran deg åpner når du bryter lysstrålen forut for denne.
Helt fiksbart, dessverre har jeg ikke satt meg inn i hvilke deler som er kompatible.

Maskinen vil også gi feil når den er tom for penger, men det er det enkelt å fikse med et lite hack.

Om du holder til i Østlandsområdet kan du ta den med innom dersom du ønsker. Hvis ikke kan du sende porten så kan jeg teste den. Har andre porter liggende så kan ordne et bytte.

Alt dette sagt, disse kassene er ikke de mest driftssikre. De har mange potensielle feil som kan dukke opp. Dermed kan du dessverre fort se frem til flere feil etter denne første er ordnet.
Hei. Takk for svar. (For lenge siden)

Jeg har endelig fått litt tid til å sette meg ned å se på denne maskinen skikkelig. Også med Manualen foran meg har jeg fått testet den litt.

Jeg får den ikke til å virke, men det er nok for det mangler noen deler på denne maskinen. Helt i bunnen av maskinen, ved siden av motoren som skyver mynten oppover, ser det ut til å være en brakett som mangler. Her har jeg laget til en provisorisk sak så jeg får fylt fronten med mynt. Jeg har også fylt hopperen med mynt slik at "ingen penger" feilmeldingen er borte.

Mitt neste problem nå er at hver gang jeg lukker maskninen for å prøve den så står det "tilt" i displayet foran. og 17 i displayet ved myntinnkastet. Dette finner jeg ikke noe om i manualen.

Når jeg kjører test syklusen på maskinen går det veldig bra helt til test 8. Der den testet 5 kroner utbetaleren. Jeg testet den uten femmere i og da forsøkte den å gi ut. Dette skjedde en gang, men etter dette kommer jeg ikke forbi test 7 hvor den skal teste hopperen. som fungerte perfekt første gangen jeg testet den. Den betalte ut 1 kroner som en mester. :D Nå skjed det ingenting ved test av Hopperen.

Også ser det ut til at det mangler noe ved "utskyteren" når jeg manuelt slipper ned en krone for å skyte ut. Har noen et bilde fra inni maskinen sin ? Er interessert i et par tre bilder med god oppløsning.

Kommer med mer info senere, når jeg får testet mer. :)

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 18 May 2016 22:48

Hei alle sammen.

Jeg har nå gått igjennom maskinen ganske nøye. Og det er et par ting jeg lurer på.

Jeg har lastet ned manualen til maskinen min og gått nøye igjennom alt av prosedyre ved fylling av mynt til oppstart osv. Dip switcher er satt til hva jeg tror er en grei kombinasjon.

Når dette er gjort, så går jeg gjennom testene som maskinen kan gjøre. Alt virker bra og testene fungerer, bortsett fra når jeg kommet til test nummer 4. På test nummer 3 tester maskinen om displayene fungerer. Det gjør de, alle sammen. Så vidre på test nummer 4 skal maskinen teste om portene er aktive eller passive. Da får jeg 0 på samtlige porter. Altså at de er passive.
Så spørsmålet mitt er, hva må jeg gjøre for å få de aktive ? Er ingenting om dette i manualen.

Så går jeg vidre i testen, virker det som om alt fungerer bra. alle lukkemekanismer, mekanismen som slipper mynt ned i "avtrekker" osv fungerer. Også 5 og 10 krone utbetalerene ser ut til og fungere.

Nå er det frustrerende øyeblikket. Jeg setter Jumpere tilbake og starter maskinen. Alt jeg får opp i displayet da er "tilt" og tallet 17 i kreditt displayet. Uansett hva jeg gjør så kommer dette opp. Er det tilt i den forstand som det er på pinball maskiner ? Eller er dette noe helt annet ???

Image
Image

Sist men ikke minst så lurer jeg på om det mangler noe ved "avtrekkeren" som skal skyte mynten. For om jeg manuelt slipper en mynt ned for å skyte, faller mynten ned mellom glasset og bakplaten og hoper seg opp. jeg får heller ikke skutt mynt inn i maskinen. legger ved noen bilder så kan dere se hvordan det ser ut inni maskinen ved avtrekkeren.

Image
Image
Image

Håper det er noen der ute som kan ta seg tid til å hjelpe meg litt ??!!??

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 27 May 2016 20:58

Er det ingen som kan hjelpe en stakkar med det her. :) :) Heheh...

are
Sjæf!

Post by are » 27 May 2016 22:51

Jeg vet dessverre ikke hva tilt betyr, men om jeg husker rett finnes det en innretning som har omtrent samme funksjon som feks på en flipper. Har ikke vårt borti den feilen dessverre, og som du ogsp har funnet ut er den ikke nevnt i manualen heller.

Portene er aktive når en mynt passerer, dvs lyset blokkeres. Forholdsvis vanskelig å teste manuelt, må teste/spille.

Du mangler en plastdel i utskytermekanismen.

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 28 May 2016 21:24

are wrote:Jeg vet dessverre ikke hva tilt betyr, men om jeg husker rett finnes det en innretning som har omtrent samme funksjon som feks på en flipper. Har ikke vårt borti den feilen dessverre, og som du ogsp har funnet ut er den ikke nevnt i manualen heller.

Portene er aktive når en mynt passerer, dvs lyset blokkeres. Forholdsvis vanskelig å teste manuelt, må teste/spille.

Du mangler en plastdel i utskytermekanismen.
Tusen takk for svar !

Jeg har fortsatt ikke funnet ut av hva tilt betyr dessverre, men forsøker innimellom. Jeg kan ikke helt finne hva som skulle gjøre maskinen til å si Tilt.... Når det kommer til å teste portene fant jeg ut at det bare var og vippe ut bakplaten fra glasset, der de sølv klistremerkene sitter. Da ble alle portene aktive. Så de virker bra ser det ut til.

Da må jeg forsøke å få tak i den plastbiten som mangler på utskyter mekanismen. Så lenge jeg har en maskin som tilsynelatende er i veldig god stand, så må det gå ann å få denne opp å gå. :)

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 28 May 2016 23:14

JAAAA.. JIPPI... JUHUUU....

Image

Jaggu fikk jeg til maskina. Ser ut til at alt fungerer perfekt. Alt jeg trenger nå er den plastdelen til utskyter mekanismen, så er den klar for bruk. JIPPI...

Når det kommer til "Tilt" feilmeldingen så kan jeg meddele hva dette var. Det er en liten kobberplate bak bakplaten som ligger inn mot glasset, der er det en liten samling ledninger som går inn på en skrue. Denne skruen kan ikke være nær kobberplaten, for da viser maskinen "Tilt" feilmeldingen. Endelig fant jeg ut av det. Skrudde ut denne skruen, så fungerte alt som det skulle. Jeg skal få tatt noen bilder av denne slik at det er lettere å forstå hva tilt feilmeldingen kommer av. :D

are
Sjæf!

Post by are » 28 May 2016 23:44

Veldig bra! Skal se om jeg finner en sånn del, så kan du evt få bilde av den i det minste. tror ikke jeg har noen til overs. Men den er forholdsvis enkel å printe for de som har 3d printer.

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 29 May 2016 15:34

Tusen takk. Setter pris på all hjelp.

Når det kommer til Tilt feilmeldingen, så er det denne mekanismen bak på "spillplaten" om du vil

Image

som ikke må komme i kontakt med hverandre. Skruen og kobber platen.

Image

Image

Håper dette kan komme til nytte for noen andre i fremtiden, som kanskje sliter med samme feil som meg.

Pondus
Flippernisse
Highscore TAG: PON

Post by Pondus » 30 May 2016 10:12

Har ikke denne tilten på min, men det må jo være for å hindre de som legger press på glasset for å stoppe krona i spill.

Ikke så dum den der :)
Proud owner of Addams Family, Cactus Canyon, Tales Of The Arabian Night,
Flintstones, Roadshow and some slot machines/arcades

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 30 May 2016 18:16

Pondus wrote:Har ikke denne tilten på min, men det må jo være for å hindre de som legger press på glasset for å stoppe krona i spill.

Ikke så dum den der :)
Ja det er vel det jeg har kommet frem til også. :) Ikke dum i det hele tatt. :) hehe...

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 30 May 2016 23:19

Det er vel kanskje skummelt å si såpass tidlig, men når siste del kommer i postkassen så skal maskinen fungere optimalt. Jeg har nå skrudd, vasket, renset, loddet og fikset på denne maskinen i et par uker, og etter mye om og men så ser det ut til at den fungerer. Venter en liten plastdel til avtrekker mekanismen i posten de nærmeste dagene, så nå skal det bli gøy å få prøvd den. :)

Et prosjekt jeg har kost meg med som endelig ser ut til å bære frukter. Herlig...

Virker maskinen som forventet vil det komme en video på min youtube kanal fremover. I mellomtiden kan dere sjekke ut andre godsaker fra spillverden. VintageGamerNorway heter kanalen.

VintageGmr
Flipperjomfru

Post by VintageGmr » 01 Jun 2016 22:19

Det er en lykkens dag. Sjekk ut hva jeg mener i videoen under. :)

Her er den første videoen, kassen fungerer dessverre ikke her... :(

https://www.youtube.com/watch?v=xilPXw_Ez0k

Men den som har gitt seg, den har tapt. Så sjekk ut en gladgutt som koser seg med 90 tallets nostalgi. :)

https://www.youtube.com/watch?v=68et-aI00mc

Post Reply