Ikke knipsekasse, men banditt: Røde kors ESS 100

Diskusjoner og nostalgisk prat relatert til knipsekasser (kronespill).
Post Reply
bamsefar1
Flipperkonge

Ikke knipsekasse, men banditt: Røde kors ESS 100

Post by bamsefar1 » 07 Dec 2012 23:02

Røde kors ESS 100 ca 1993.jpg
Røde kors ESS 100 ca 1993.jpg (16.98 KiB) Viewed 3610 times

Røde kors var i over 50 år ledende på automatmarkedet i Norge.De var også først med å plassere ut "banditter" i stor skala.
Den første/ blant de første bandittene de prøvde seg med; var RAY ESS 100 (samme produsent som de mer kjente knipsekassene...).
I mine øyne; har derfor ESS 100 en samleverdi; ettersom den markerte starten på "banditt"-æra`en; eller "begynnelsen på slutten"; som vel også er et trist faktum.

Burgærn har jo et fint eksemplar. Bortsett fra denne; er det jo ikke flust med disse. ESS 100 gikk vel forresten ikke for å være av de mest spennende automatene å spille på; med lave gevinster; og "treg fart" på hjulene.

Noen som har erfaringer å dele rundt ESS 100 ? Verdivurdering?

Om noen vet om ESS 100 til salgs; vil jeg gjerne høre om det

:D
Flipperspill,veggspill,banditter,tradestimulators, live model steamengines

twarr
Flipperhøvding
Highscore TAG: AVS

Re: Ikke knipsekasse, men banditt: Røde kors ESS 100

Post by twarr » 09 Dec 2012 20:20

Det var her det hele startet... spillegalskapen, that is! hehe..

Jeg spillte på knipsekasser når jeg måtte bli løftet opp til de, men når jeg hadde blitt gammel nok til å nå opp til knappene, så var det ESS100 som gjorde at jeg ble bitt av basillen. Deretter ble det i årene fremover mye spilling på automater. Jeg husker at det var min bror som viste meg på den lokale prix-butikken hvordan jeg skulle spille på den. Etter det gikk alt av ukelønn til nettopp denne. Gevinstene var ikke enorme, men for en 7-8 åring var det å vinne 50-100 kroner stort nok!

Maskinen ble etterhvert byttet ut med ring-a-bell og step by step cruising, noe som i mine øyne var negativt. Det sto en på en matbutikk i Måløy i mange mange år lengre enn her på prix-butikken. Jeg måtte alltid innom den for å spille på sommerene når vi var på båttur.

Har derfor mange minner fra denne, angrer igrunn på at jeg ikke kjøpte den selv og heller lot Burgærn få kjøpe den :)
Deal with the devil at your own risk... in the Twilight Zone.

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 09 Dec 2012 20:39

Det var en fin historie Aslak :)

twarr
Flipperhøvding
Highscore TAG: AVS

Post by twarr » 09 Dec 2012 20:47

Det er ikke den helt samme, siden den har fruktsymboler i steden for tall, men den har blitt emulert og du kan spille den her: http://www.nostalgiapelit.fi/potti.html

...en får hvertfall lydene, som er nostalgisk i seg selv :-)
Deal with the devil at your own risk... in the Twilight Zone.

Burgær`n
Flipperhøvding
Highscore TAG: BUR

Post by Burgær`n » 10 Jan 2013 02:17

Mener å huske at det er laga ca 1700 stk av ESS, men er nok ikke mange igjen,
veit om min og den Røde Kors har, så står det 1-3 stk på en låve jeg veit om- men må innom han igjen en gang seinere, mest sannsynlig ikke fungerende.

Kan jo slumpe til at det er flere som ikke er vraka også, men veit aldri..
Stolt eier av:Altformye Stæsj!
Shrek,SM,POTC,LOTR,GP,Elvis,JY,NightRider,Truck Stop,IP500,TAF,BF,FH,FT,MA,BBBB,Diner,Fire,KickOff,RS,JP,GS,IJ,RG,Maverick,SF2,Surf`n Safari++
[img]http://privat.bluezone.no/stian.nyberg/Temp/burgerjump.gif[/img] Burgær'n

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 10 Jan 2013 13:22

Har mulighet til å kjøpe en slik; uten at konkret priser forhandlet om. Hadde vært alright å få noen innspill på hva som er riktig prisnivå for disse.
"12 på dusinet"-banditter; som var utplassert inntil forbudet kom; har jo ligget på 1500 kr og oppover; så vidt jeg har sett.

2k-4k-6k-8k-10k-12k-14k ???

Ka du tru ?

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 10 Jan 2013 13:43

For å være dønn ærlig..

De var dritkjedelige å spille på når de kom, så kom det "kulere" maskiner, og til slutt kom "de kuleste", som man får 10 på dusinet av nå for tiden.

Ja, man kan sikkert argumentere for at de er skjeldne, men på den andre siden så tror jeg man skal lete lenge etter noen som irriterer seg over at de forsvant fordi man likte å spille på de eller ble rik av de.

Hadde jeg fått tilbud om en slik til dusinpris, så hadde jeg fortsatt latt være.

Med alt det sagt, kanskje noen føler det annerledes. Trenger bare en som er villig til å betale 10000kr, så er maskinene verdt 10000 helt til det salget er over.

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 10 Jan 2013 13:55

[
Last edited by bamsefar1 on 10 Jan 2013 14:29, edited 1 time in total.

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 10 Jan 2013 14:28

Objektiv sett, Are; har du sikkert rett i at ess100 ikke kan stille opp i konkurranse med "dusinvare"-bandittene mtp hurtighet,bonsusspill, blinkende lys og lyder,attraktivitet/ spennende spill og store utbetalinger osv.

Stikkordsmessig; er forøvrig mine betraktninger som følger:

(1) Subjektiv nostalgifaktor:
Som også Aslak beskrev lenger opp; har jeg faktisk brukt opp dyrbare kronestykker på denne konkrete banditten. Eneste av de moderne bandittene jeg forøvrig noensinne har prøvd. Sto slike ved kjøpesentret på Lillehammer først på 90tallet og på CC martn på Gjøvik. Sammenlignet med de tradisjonelle knipsekassene som hadde vært enerådenede; samt de gamle, mekaniske Ballybandittene man hadde settå langt; ble jo til og med ESS 100 skikkelig "spaceage"; og tilførte noe nytt.

(2)Historisk interessant:
Røde kors er seg selv å skylde for at utbetalingsautomatforbudet til slutt ble vedtatt. Dette ved at de introduserte nettopp ESS 100. Mer og mer agressive (sikkert av andre betegnet som morsommere/ mer spennende) banditter ble introdusert av RK og andre. Og som sakt; er vel ESS100 "the mother of them all".
Mulig det ikke eksisterer mer enn 1-2 dusin slike maskiner i Norge lenger. Så for meg; handler det altså om å ta vare på en "truet" art :wink:

Regner ikke med de mekaniske Bally bandittene ol. som det var en og annen av. Disse ble aldri utplassert i stor skala av enkelt-operatører.

(3)Kor dei kjem frå:
På linje med øvrige RKautomatene kasser frem til tidlig 90-tall; er jo ESS 100 (Ray-) finskprodusert. Det vil være en viss etterspørsel i Finland etter disse, vil jeg tro.

(4)
Antall maskiner tilgjengelig:
Er det få slike tilgjengelig; skal det lite etterspørsel til før prisen stiger. Det er garantert et visst "sug" også etter disse. På linje med eldre RK-kronespill; er ikke nødvendigvis spilleopplevelsen korresponderende med kroneverdien...

(5) Design:
ESS 100 har stramt og enkelt finsk industridesign. Utstråler finsk traust nøysomhet. Kunne nesten på avstand bli tatt for å være en billettautomat på T-banen :wink: Ikke så "sirkus" mtp. form, lys, lyd osv. som de spanske, tyske, engelske osv.

mads_m
Flipperguru

Post by mads_m » 10 Jan 2013 16:05

bamsefar1 wrote: Røde kors er seg selv å skylde for at utbetalingsautomatforbudet til slutt ble vedtatt. Dette ved at de introduserte nettopp ESS 100. Mer og mer agressive (sikkert av andre betegnet som morsommere/ mer spennende) banditter ble introdusert av RK og andre.
Apropos.. http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/a ... 930243.ece

Post Reply