MAXI knipsekasser

Diskusjoner og nostalgisk prat relatert til knipsekasser (kronespill).
Post Reply
keggen
Flipperfrelst

MAXI knipsekasser

Post by keggen » 05 Jan 2014 20:29

Hola i julestria

Da har jeg fått meg slik en rød, flott Maxi IV knipsekasse, fullt fungerende med femkroneveksler og bonus-spill :) Mangler frontglasset, noen som har et slik?

Utbetalinga fungerte ikke i det hele tatt, veksleren virka ikke, tellerne var døde og null fres i alt som var av gevinstporter. Trodde jeg hadde kjøpt pusekatten i striesekken, men det viste deg at det var en svidd bane på kretskortet. Lodda på en liten ledning over bruddstedet, og vips var den klar til moro!

Så kunne det vært interessant å vite (hvis noen veit) historien bak disse, da det for meg ser ut som disse er produsert i 4 varianter (Maxi I, II, III og IV). Hva er forskjellen? Hvilke årstall er disse fra? Osv osv, alt mottas med takk!
Kay

Burgær`n
Flipperhøvding
Highscore TAG: BUR

Re: MAXI knipsekasser

Post by Burgær`n » 05 Jan 2014 21:14

Hmm, har du noe bvilde av den???

Jeg har Maxi 1 , Maxi 80`s og Maxi III
Stolt eier av:Altformye Stæsj!
Shrek,SM,POTC,LOTR,GP,Elvis,JY,NightRider,Truck Stop,IP500,TAF,BF,FH,FT,MA,BBBB,Diner,Fire,KickOff,RS,JP,GS,IJ,RG,Maverick,SF2,Surf`n Safari++
[img]http://privat.bluezone.no/stian.nyberg/Temp/burgerjump.gif[/img] Burgær'n

keggen
Flipperfrelst

Post by keggen » 05 Jan 2014 21:45

Her er'n :
Attachments
2014-01-05-421.jpg
2014-01-05-419.jpg
2014-01-05-418.jpg
2014-01-05-417.jpg
2014-01-05-415.jpg
2014-01-05-414.jpg
Kay

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 06 Jan 2014 00:24

Fin den :)

Men hva er det egentlig du mangler, sa du?

keggen
Flipperfrelst

Post by keggen » 06 Jan 2014 12:58

Skal det ikke være glass i fronten over den trykte folien da? Kan ikke huske at jeg kunne ta direkte på spilleflaten i gamle dager... Usikker, her er det andres ekspertise jeg må høre på :D
Kay

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 06 Jan 2014 15:36

Det skal det jo, men på blidene dine ser det ut som alt er der bare :)

keggen
Flipperfrelst

Post by keggen » 06 Jan 2014 19:15

Aha :) Ække lett å ta bilde av et gjennomsiktig glass som ikke er der :lol:

Er vel kanskje bare å ta mål og svinge innom Alny Glass. De fikser vel den biffen :)
Kay

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 06 Jan 2014 23:33

keggen wrote: Så kunne det vært interessant å vite (hvis noen veit) historien bak disse, da det for meg ser ut som disse er produsert i 4 varianter (Maxi I, II, III og IV). Hva er forskjellen? Hvilke årstall er disse fra? Osv osv, alt mottas med takk!
Gratulerer med en norsk knipsekasse-klassiker :D

Du etterspør informasjon om historien bak kassen din.

Jeg savner selv å ha oversikt over hvem som produserte knipsekasser, komplette modelloversikter, bakgrunnsinformasjon osv. Jeg vil påstå at historien om utbetalingsautomater i Norge er et historisk interessant kapittel.

Over 50-60 år var utbetalingsautomater viktige i finansieringen av veldedige organisasjoner og foreninger i Norge.

For Røde kors var de helt avgjørende. For ikke å snakke om de som produserte automatene; samt inntektsgivende for de som hadde automatene utplassert i sine lokaler. Å ja; og ikke for å glemme befolkningen som hadde gleder og sorger pga. disse automatene. På 1970-tallet kunne det være bittert for en ung visegutt å tape 50 hardt opptjente kroner på en knipsekasse. Tilsvarte flere hundrelapper etter dagens pengeverdi det.

Måtte vært et bra historie-forskningsprosjekt. HANS OLAV LALUM: KOM PÅ BANEN ! :wink:

"Gutta" som jobbet med knipsekasser i operation; eller var med å utvikle og produsere disse maskinene må i beste fall være bra gamle nå; ettersom "gullalderen" var på 1970 og 1980-tallet. Slik sett skulle anekdoter og fakta som disse sitter på; bli innsamlet nå.

Utover det du vet; at firmaet "Scandomatic" produserte kassen din; vet jeg ikke mer enn du. Det er produsert et antall utgaver av Maxi`en; men om det samme firmaet/ folkene utviklet andre modeller under samme eller annet merkenavn er uvisst.
Flipperspill,veggspill,banditter,tradestimulators, live model steamengines

flippersjefen
Flipperjomfru

Post by flippersjefen » 08 Mar 2014 20:55

MAXI knipsekasse.jpg
Bilde av flyers
MAXI kassene ble solgt av scandomatic i Sarpsborg ved Roar Knutsen som også solgte arkademaskiner til han begynte med pc spill.

bamsefar1
Flipperkonge

Post by bamsefar1 » 09 Mar 2014 12:32

Flott at du la ut den flyer`en :)
Maxi er altså en engelsk Jamieson.

Hadde aldri gjettet det.

Jamieson`s er også representert i Norge med varianter av disse maskinene avbildet under. Mon tro om Maxi kun ble introdusert for Norge; eller også har vært i bruk på de britiske øyer. Hmmm.

For en god del år siden; så jeg en Lars Berg Silverstrike på britiske eBay. Hadde ikke forventet det heller.
The attachment mimibowl.JPG is no longer available
og
Mini-golf resized.jpg
For ikke å snakke om denne:
jamieson.jpg
Attachments
mimibowl.JPG
mimibowl.JPG (33.99 KiB) Viewed 5218 times
Last edited by bamsefar1 on 04 Apr 2015 09:08, edited 1 time in total.
Flipperspill,veggspill,banditter,tradestimulators, live model steamengines

keggen
Flipperfrelst

Post by keggen » 09 Mar 2014 21:41

Glimrende info, tusen takk! Hadde heller aldri gjettet det, fiffig vending!
Kay

Post Reply