Mars 2012: Dragon's Lair

Her kan du til enhver tid diskutere den automaten som er "månedens automat".

Mars 2012: Dragon's Lair

Postby mads_m » 06 Mar 2012 00:19

For første gang er månedens spill noe annet enn et flipperspill! Denne gangen ble det Dragon's Lair, et arkadespill fra 1983 med laserdisc-grafikk. På den tiden var spillgrafikk fortsatt ganske primitivt, med begrensede sprites og fargepaletter. Dragon's Lair var temmelig revolusjonerende, da grafikken var like flott som en Disney-tegnefilm! Faktisk var animasjonene tegnet av en tidligere Disney-animatør, Don Bluth.

dragonslair_2.jpg
Grafikken i Dragon's Lair

Historien i spillet er av den gode gamle sorten: helt redder prinsesse. Hovedpersonen Dirk the Daring er en litt rar ridder som prøver å befri prinsesse Daphne fra den onde dragen Singe. Daphne er fanget i en borg, og man må spille seg gjennom hvert av rommene før man lykkes. Å klare dette er imidlertid ingen enkel sak, vanskelighetsgraden er ganske tøff!
Om Dragon's Lair er vanskelig å mestre, så er selve spillmekanikken temmelig enkel. I og med at all grafikken er forhåndsinnspilte filmsnutter på en laserdisc er det ikke mer komplisert enn at man igrunn kunne spilt det via en fjernkontroll hjemme i stua. I hver scene skal man reagere "riktig" i forhold til hva som skjer på skjermen. De kan være å gå til høyre eller trykke på sverd-knappen, og timing er viktig! Hvis man lykkes kommer man til nesten scene, men hvis man feiler vises en filmsnutt der Dirk mister et liv.

dragons-lair-wii-death.jpg
Dirk er død

Dragon's Lair var utrolig populært, og "grafikken" var milevis foran andre spill på den tiden. Likevel var det skjær i sjøen. Spillbarheten var relativt begrenset, da det kun gjaldt å reagere riktig (opp, ned, høyre, venstre eller sverd) til rett tid. I tillegg var den underliggende teknologien ganske skjør. Spillet består av et hovedkort som kommuniserer med en ganske alminnelig laserdisc-spiller. Når hovedkortet ber om at en scene skal vises må laserdisc-spilleren lete seg frem til riktig sted på plata. I løpet av en dag måtte dette gjøres hundrevis, kanskje tusenvis av ganger, og både laserdisc-spillerne og -platene hadde en lei tendens til å svikte.

Det finnes tre offisielle varianter av Dragon's Lair-kabinettet; amerikansk, europeisk og en temmelig sjelden italiensk modell. De amerikanske og europeiske kabinettene er ganske like, men det amerikanske har lcd-display ovenfor skjermen som viser poengsum og antall liv. På den europeiske modellen vises dette på skjermen. Kontrollpanel-layout har marginale forskjeller, som gjør at amerikansk repro-overlay ikke passer perfekt i forhold til hull til knappene. Det amerikanske kabinettet ble produsert av Cinematronics, mens det europeiske ble laget i Irland av Atari.
Det italienske kabinettet ser helt annerledes ut, og ble produsert av Sidam.

tre-typer.jpg
Amerikansk, europeisk og italiensk

Laserdisc-spillerne (og platene) er også forskjellig. I USA ble det brukt en laserdisc-spiller fra Pioneer, mens Europa fikk Philips-modellen 22VP932.
I og med at både de opprinnelige spillerne og laserdiscplatene sjelden fungerer som det skal lenger har det kommet flere alternativer for å vise filmsnuttene. Blant annet:
- LaserCon
- Hi-Tech
- EuroDL
- Laser Ace

Hvis du ikke har et Dragon's Lair-kabinett men likevel vil spille "originalen" har du et par muligheter. Først og fremst finnes det en utmerket emulator som lyder navnet Daphne. Denne emulerer både hovedkort og laserdiscspiller, men selve filmene må du skaffe selv. Som en kuriositet kan det også nevnes at det eksisterer programvare og kabel til Amiga-datamaskiner, som gjør at man kan koble til laserdisc og spille uten kabinett!

Dragon's Lair har i årenes løp i tillegg blitt sluppet til nesten enhver plattform. De fleste av dem forsøkte å kopiere originalen i størst mulig grad, mens andre ble til rene plattformspill med Dragon's Lair-tema.
Sannsynligheten er stor for at du har et eller annet som du kan spille Dragon's Lair på. Har du en Windows-PC, PS3, Xbox 360, iPhone, iPad, Android-enhet, PSP, Nintendo DS eller 3DS så har du ingen unnskyldning! Faktisk finnes Dragon's Lair til DVD- og Blu-ray-spillere også, så du kan spille det i stua med fjernkontroll!

amiga_snes.jpg
Amiga- og SNES-utgaver

Neste år er det 30 år siden Dragon's Lair kom på markedet, og i den forbindelse blir det laget en dokumentar som en hyllest til spillet.
De som står bak dokumentaren har opprettet en egen Twitter-feed hvor man kan følge produksjonen: https://twitter.com/#!/DragonsLairDoc
Teaser/trailer på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=SB9jgRpy9KE

Hvis du vil lese mer om Dragon's Lair anbefales disse nettstedene:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dragon%27s_Lair
http://www.dragons-lair-project.com/
http://www.dragonslairfans.com/
mads_m
Flipperguru

Re: Mars 2012: Dragon's Lair

Postby mads_m » 06 Mar 2012 00:33

Jeg har forresten en Dragon's Lair-plakat som jeg vil selge, hvis noen er interessert. :D Jeg var heldig og fikk kjøpt en signert utgave, så da har jeg en uten signatur til overs.

Den ser slik ut:
Image
mads_m
Flipperguru

Postby are » 06 Mar 2012 09:53

artig lesning :)

Moro når det er så detaljert og gjennomført. Må si at jeg tror ikke jeg har spilt spillet i det hele tatt.. men du har vekket nyskjerrigheten :)

Hva er de enkleste og minst krevende mulighetene (dvs uten emu og tre dager med config), for å se det?
are
Sjæf!

Highscore TAG: ARE

Postby mads_m » 06 Mar 2012 10:00

are wrote:Hva er de enkleste og minst krevende mulighetene (dvs uten emu og tre dager med config), for å se det?

Jeg vil tro at Android-versjonen passer fint til din Galaxy Tab. :D
https://market.android.com/details?id=com.digitalleisure.dragonslair&hl=en
mads_m
Flipperguru

Postby are » 06 Mar 2012 11:02

Fantastisk, da blir det nedlasting etterpå :)

Jeg kommer på en sang som har utspring i Dragon's Lair.. slet med å finne den men nå er den lokalisert!

Informasjon her:
http://www.dragonslairfans.com/music/music.htm

link til spotify her!
are
Sjæf!

Highscore TAG: ARE

Postby mads_m » 06 Mar 2012 11:20

Are og jeg jobbet litt med foruminnstillingene, og nå kan vi presentere Dragon's Lair-filmklipp fra YouTube! :D
Denne filmen viser visstnok hele spillet fra start til slutt, så hvis du ikke liker spoilers (30 år etter at spillet ble sluppet) bør du unngå å se alt. :lol:

mads_m
Flipperguru

Postby placenta » 06 Mar 2012 21:19

Glitrende artikkel!

Det er temmelig pinlig å måtte innrømme at jeg aldri har testet Dragon's Lair, selv om jeg lenge har kjent til spillets eksistens (på flere plattformer) og legendestatus. I likhet med Are ble jeg nysgjerrig på å teste spillet selv, til tross for at gameplay virker ganske "enkel".

Finnes også til iPhone: http://itunes.apple.com/us/app/dragons- ... 33414?mt=8 (det anbefales vistnok at man kjører iOS4). iPhone-varianten har fått god omtale, ser det ut til: http://toucharcade.com/2009/12/06/drago ... he-iphone/

Som gammel Laserdisc-entusiast burde jeg vel strengt tatt kanskje ha testet spillet i arkadevariant. Noen som har en stående som jeg kan teste? :D
Flippere i samlingen: Revenge From Mars - Safecracker
placenta
Sjæf!

Highscore TAG: CRG

Postby mads_m » 06 Mar 2012 21:42

placenta wrote:Som gammel Laserdisc-entusiast burde jeg vel strengt tatt kanskje ha testet spillet i arkadevariant. Noen som har en stående som jeg kan teste? :D

Jeg tror at Bentley Bear har et amerikansk DL2-kabinett i god stand, som også spiller DL. Har du ikke sett det på Pinball Workshop?
Jeg mistenker at du spurte mest for å erte meg, siden du vet at jeg har et europeisk kabinett i dårlig stand! :lol:
mads_m
Flipperguru

Postby drive » 21 Jan 2013 03:05

Spilte på dette i mine yngre dager sto et på lykkebingoen arcade i torggt oslo samme bygg som sentrum politistasjon venstre side retning glassmagasinet. Spikret igjen med treplater Tidlig 80 tallet hadde dette den beste grafikken og skarphet på bildet Sammenlignet andre spill på samme tid brukte en vanvittig sum kr og tid på å runde spillet litt skuffende at man da ikke fikk se prinsessen naken. Fra spøk til alvor høy spillfaktor helt klart av det bedre som er lagd. Like gøy som pac man galaga tron. tils man spiller det ferdig ikke lett.
drive
Flipperjomfru

Postby mads_m » 21 Jan 2013 11:43

drive wrote:Spilte på dette i mine yngre dager sto et på lykkebingoen arcade i torggt oslo

Interessant info.. Det kan godt tenkes at det er dette kabinettet jeg har. Det kom fra Imerslund.
mads_m
Flipperguru

Return to Månedens automat