Heighway Pinball

Her kan du diskutere alt som har med flipperspill å gjøre!
Post Reply
Terje
Flipperfrelst
Highscore TAG: TV

Heighway Pinball

Post by Terje » 28 Apr 2018 02:26

Noen i Norge som har fått levert Alien fra Heighway? Hadde jo lyst på en slik, men nå ser det vel mørkere en mørkt ut:

https://www.pinballnews.com/site/2018/0 ... quidation/

hansj
Flipperhøvding
Highscore TAG: HJG

Re: Heighway Pinball

Post by hansj » 28 Apr 2018 16:55

Heighway Pinball er et selskap jeg vil anbefale å holde seg milevis unna. Vi forhåndsbetalte en Alien SE i 2016 og disse pengene er nå å anse som tapt. Det har ikke stått på forsøk på å hale en leveransedato ut av dem. De har trenert kommunikasjon og løyet for kunder. Dette både før og etter overtagelsen i 2017.

Og om du så skulle være så heldig å få tak i en slik maskin, så ha i bakhodet at de få som er testet på location ikke har vist seg å være spesielt driftssikre. Alle på fabrikken har allerede fått sparken, så reservedeler og support kan man se langt etter.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen
Dagens ønskeliste: POTC, AFM og 7 rette i lotto
http://www.timeexpander.com/blog[/size]

oyvindmo
Sjæf!
Highscore TAG: OMO

Post by oyvindmo » 29 Apr 2018 07:54

"Vi" er i denne sammenhengen Pop Bumper AS, som er hansj og min lille operatørhobbybusiness i Trondheim, forøvrig.
Pinball Parts Search: http://www.moll.no/pinball/parts/ - - Pop Bumper: http://popbumper.no/

aarja
Flipperkonge
Highscore TAG: JAA

Post by aarja » 29 Apr 2018 19:27

Trist og lese😢
X-MEN / WPT / ST / SMVE

Edenecho
Flipperfrelst
Highscore TAG: MAS

Post by Edenecho » 30 Apr 2018 00:50

Er ikke roger svanevik en av de nye investorene, og også en del av flipper/samlermiljøet i norge?
The Walking Dead premium - Game of Thrones pro - Sopranos - Sega X-Files - Street Fighter II - Stargate - Mata Hari - Bally Sea Ray (EM 1971)

karlh
Flipperfrelst
Highscore TAG: KHO

Post by karlh » 30 Apr 2018 08:37

Korrekt
For mange

are
Sjæf!
Highscore TAG: ARE

Post by are » 30 Apr 2018 09:50

For de som grave nesen litt ned i materien så er det mye å finne, for å si det slik. En ikke helt ukjent teknikk for å kvitte seg med gjeld på bekostning av kreditorer, med alle de lovlige triksene i boken. Litt mer uvanlig er det kanskje at kundene får sitte igjen med regningen.

Edenecho
Flipperfrelst

Post by Edenecho » 01 May 2018 01:22

Det er vel det som er stygt her, HVIS de velger å starte på nytt under annet selskap men samtidig gi blaffen i alle som allerede har betalt for en maskin. Vi ser jo hvordan det ikke har fungert før. Ref john papadick osv.
The Walking Dead premium - Game of Thrones pro - Sopranos - Sega X-Files - Street Fighter II - Stargate - Mata Hari - Bally Sea Ray (EM 1971)

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 01 May 2018 10:14

Så lenge et evt nytt selskap ikke selger Alien forstår jeg egentlig ikke hva problemet er.

Pinside er et hylekor som alltid vil klage. Det er jo bare Alien som er et Heighway spill. De andre spillene er ikke engang annonsert.

Jeg er en av de som hadde penger i Alien og klart at det suger, men jeg forsto fra starten at dette ikke var en garantert sikker investering.

Hvis de starter et nytt selskap og produserer nye spill, som ikke engang er basert på Heighway systemet men er mere tradisjonelt oppsett, ser jeg ikke noe problem. Men nå er jo jeg bare en stemme som vil ha flest mulig selskap = mere flipper moro. Men pre-payment anbefaler jeg dem å droppe :D
For mange

are
Sjæf!

Post by are » 01 May 2018 12:21

Så jeg tar feil om jeg oppfatter at de som har interresser i selskapet og deres bekjentskapskretser har blitt forfordelt og fått leveranser av spill?

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 03 May 2018 11:47

Når de "nye" investorene kjøpte ut Andrew Heighway, så påtok de seg også alle forpliktelsene i selskapet. Dette inkluderer eksisterende leveranseforpliktelser. Dette var de fullstendig klar over, men valgte likevel å drite i de som hadde forhåndsbetalt. Istedet for å levere flippere til de som sto først i køa, så solgte de Aliens til nye kunder, for å få inn friske penger.

De rett ut løy til de som hadde forhåndsbetalt. De lovte snarlig levering, og at de var først i køa. Istedet for å oppfylle forpliktelsene sine ovenfor tidlige kunder, så fløy maskinene istedet ut døra til nye kunder. Når det begynt å dra seg til, så sluttet de helt å svare på henvendelser, samt at de begynte å sensurere kritiske innlegg på Facebook-sidene sine.

Pinball Brothers / Heighway Pinball hadde en container med spill klar til CoinTaker i USA. CoinTaker begynte å stille kritiske spørsmål mht tilgang til reservedeler og nivået på support og nektet å forhåndsbetale for containeren. Roger og Daniel kjøpte så angivelig ut flere av disse spillene selv og meldte deretter oppbud.

Roger Svanevik, Mats Daniel Janson, Cato Paus Skrede, Alexander Thomas Spohr og Johan Patrik Tenn startet Pinball Brothers Ltd ved overtagelsen. De satt på eiersiden og i styret i begge selskapene. Elektronikken i spillene er merket "Pinball Brothers". Dette selskapet solgte deler til Heighway, som allerede var et synkende skip. Hvor mye kapital som fløt mellom disse selskapene er avhengig av prisingen på disse delene / tjenestene. Jeg ser fram til å se regnskapene til Pinball Brothers, når disse blir tilgjengelige. Hvis disse viser at PB har gått med et solid overskudd, så kan det tyde på at de har tappet penger fra Heighway over i sitt eget selskap.

Skjeletter ramlet angivelig ut av skapet etter overtagelsen, så investorene kan ikke ha gjort spesielt grundig due dilligence. Dette er det isåfall de som burde ta støyten for. Istedet, så lempet de dette tapet over på de første kundene.

Det som gjør meg _skikkelig_ forbanna, er at de vel vitende om at Heighway var et synkende skip og at Alien ikke var liv laga, likevel valgte å fortsette å drive butikken videre i nesten et helt år - i praksis for kreditors regning. Samtidig valgte de å opprettholde fasaden, ved å føre kunder som hadde forhåndsbetalt bak lyset.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

are
Sjæf!

Post by are » 03 May 2018 13:05

Her er det 22000 poster som kan leses :shock:

https://pinside.com/pinball/forum/topic ... ame-thread

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 03 May 2018 13:35

Totalt uenig med Hansj

Hvis du tror at investorer tjente penger på dette, er du på villspor. Selskapet var i mye dårligere forfatning enn de ble forespeilet av Andrew. Og hvordan i granskauen kunne de vite at så fort de tok over kom et lass med folk å krevde penger tilbake. De prøvde å redde dette. Tapte penger så det sang etter. Kun en skurk her, og det er Andrew Highway. PS! Jeg sluttet å lese pinside tråden for lenge siden, men har fått litt info fra andre steder, som jeg stoler langt mere på. Do What hvis de valge å kjøpe ut noen Aliens når alt hadde godt til helvete og tapet deres ble gigantisk. Man spytter da vel ikke inn flere millioner av veldedighet?
For mange

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 03 May 2018 13:39

So What skulle det være
For mange

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 03 May 2018 14:06

karlh wrote:
03 May 2018 13:35
Totalt uenig med Hansj
Hvis du tror at investorer tjente penger på dette, er du på villspor. Selskapet var i mye dårligere forfatning enn de ble forespeilet av Andrew. Og hvordan i granskauen kunne de vite at så fort de tok over kom et lass med folk å krevde penger tilbake. De prøvde å redde dette. Tapte penger så det sang etter. Kun en skurk her, og det er Andrew Highway. PS! Jeg sluttet å lese pinside tråden for lenge siden, men har fått litt info fra andre steder, som jeg stoler langt mere på. Do What hvis de valge å kjøpe ut noen Aliens når alt hadde godt til helvete og tapet deres ble gigantisk. Man spytter da vel ikke inn flere millioner av veldedighet?
Jeg tror det er du som er litt på villspor mht hvordan man driver et selskap, og hvordan man kjøper et selskap. Før man i det hele tatt går inn med penger i en slik situasjon, så gjør man due dilligence - alltid. Hvis ikke, så kjøper man et skrapelodd og har frivillig fraskrevet seg all klagerett. Å skylde på at man ble "lurt" av Andrew er lite annet enn amatørmessig sutring og forsøk på ansvarsfraskrivelse.

Dette er tidslinja vår :

24. July 2017, så spurte vi om en shipping-dato. Roger & co svarte da følgende:

“We will be in touch soon to let you know the delivery timeframe of your
machine. I can say that you are towards the front of the queue and will
be among the first to receive your Alien Pinball SE”

Ingenting skjedde, og vi fikk ingen oppdateringer fra selskapet.

I oktober 2017, så spurte vi igjen etter en shipping-dato.

Roger ringte da til Øyvind Møll og antydet at det var mulig å sende spillet mot slutten av året.

Ingenting skjedde, og vi fikk ingen oppdatering fra selskapet.

I november 2017, så sendte de ut et newsletter på eget initiativ. Der sa de følgende:

"We promise to be in direct contact with all of our pre-order customers
with good news and bad and, as soon as we have the planned production
week for your machine, we will tell you. We hope to have delivered the
machines to all of you by late Q1 2018,"

Denne deadlinen kom og gikk. Vi hørte ingenting.

I januar 2018 kontaktet vi Morgan Potter og spurte _igjen_ etter en statusoppdatering.

Igjen, så hørte vi ingenting. De var ikke istand til å gi oss en produksjonsdato, eller leveransedato for en maskin vi hadde betalt over 70000 kroner for i 2016.

13. of April 2018, forsøkte jeg å få kontakt med dem på Facebook. Svaret jeg fikk var følgende:

"It seems you sent an email today. It has been received but unfortunately there was no time to answer it yet. Sales should come back to you soon with an answer."

Igjen, så hørte vi ingenting. Jeg purret igjen.

Etter 17. april, så sluttet de å svare.

Samtidig, som denne kommunikasjonen foregikk, så produserte de Aliens, som de solgte til nye kunder. Dette er synonymt med at de valgte å gi fan i å oppfylle forpliktelsene de påtok seg når de tok over Heighway.

Hvis de så for seg at dette tjuvtrikset er greit for å "holde butikken i live", så er det feil.

De drev i praksis Heighway i nesten et år for kreditors regning. Kommunikasjonen fra dem var villedende. Dette er uetisk og er ikke forenelig med god forretningssikk.

Det hører med til historien at Roger ringte Øyvind Møll i forrige uke. Han kunne fortelle oss at pengene våre var tapt, at det ikke var noenting igjen i Heighway-boet, samt at Pinball Brothers var største kreditor. Han og Daniel hadde før dette kjøpt ut maskiner fra Cointaker-containeren. Han kunne ikke gi oss noen form for kompensasjon, men var åpen for at vi kunne komme med et bud på en Alien LE i ballpark full pris. Dette da mens Heighway formelt sett fremdeles er et aktivt selskap - frem til 4. mai (selv om alle ansatte fikk sparken for litt siden).
Last edited by hansj on 03 May 2018 14:52, edited 2 times in total.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 03 May 2018 14:48

Du skulle ha sett min kommunikasjon med Andrew før jeg fikk Full Throttle. Da snakker vi kongen av visvas. Sikkert ting de nye kunne ha gjort annerledes. Jeg velger å heller Se på det som at de prøvde å redde en jævlig situasjon for alle parter. Det gikk jo ikke så bra, men de gjorde et forsøk. Alltid surt å tape penger på et spill man ikke får, men kan jo være greit å ikke kun ha tunnel syn, slik som pinside har. Mener ikke at du har direkte feil heller, men jeg tolker bare situasjonen på min måte. Har ikke noe problem med at du ser det annerledes.:)
For mange

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 03 May 2018 15:26

Det er to alternativer her. Enten har "investorene" vært ekstremt naive og en gjeng glade, men gud så talentløse amatører, ellers så har de bevisst forsøkt å bootstrappe Pinball Brothers på liket av Heighway Pinball. De ville ha hatt full mulighet til det siste, hvis de hadde ønsket, ved å prise leveransene til Heighway riktig. Jeg finner det også direkte suspekt at de takket nei til å selge Queen-lisensen fra et gjeldstynget selskap. Den eneste forklaringen jeg kan tenke på , er at de ser for seg å få den overført til Pinball Brothers, siden de angivelig er største kreditor til Heighway.

Uansett hvilket alternativ som til slutt viser seg å være korrekt, så har de uansett klart å gjøre begge selskapene "spedalske" i enhver fremtidig sammenheng.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 03 May 2018 16:57

Queen har ingenting med Heighway å gjøre. Eneste lisens som Heighway eier er Alien.

Forstår ikke noe av at det kan spille noen rolle hvem som gir ut Queen. Er da ingen forhåndsbestillinger på det spillet.

Det har ikke engang blitt annonsert fra noe hold. I ihvertfall ikke fra Heighway. Det spillet har ingenting med alien å gjøre.

Og hvis det i tillegg ikke kommer på samme platform som Heigway har på sine spill, er det enda mere merkelig at det skal ha noe å si. (ref: det kan da ikke sies da at de har stjålet masse Heighway deler for å lage sitt eget spill)

Kan godt hende at det blir vanskelig for dem siden de fortsatt vil bli sammenlignet med Heighway, men eneste grunn vil da i så fall være av u-rasjonelle årsaker. Noe som er veldig vanlig på Pinside og synd for alle parter.

Jeg har også lagt inn ganske mye penger i Dutch pinball, så jeg er egentlig dobbelt rammet, men har heller ikke blitt med på hylekoret der. Det er tydelig at de (Dutch) gjør alt de kan for å prøve å få det til. Samme gjelder investorene til Heighway. De trodde på Alien prosjektet, tok en sjanse og strakk ikke til. Tror du det hadde gått bedre hvis Andrew Heighway hadde fortsatt styrt skuta?

Orker ikke å gå inn med lupe å tolke alle utsagn de forskjellige parter har kommet med underveis, siden jeg ikke kjenner alle detaljer fra hvorfor utsagn har kommet og at de også kan ha blitt sagt i god tro den gang, selv om det ikke ser bra it i ettertid. Og for meg spiller det veldig liten rolle i det store og det hele.

Mener fortsatt at det hele er veldig trist. Skulle veldig gjerne hatt min Alien, men jeg brukte opp alle mine krefter på å være sint på Andrew, og jeg legger all skyld (rettmessig eller ikke) på han.
For mange

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 03 May 2018 17:10

karlh wrote:
03 May 2018 16:57
Queen har ingenting med Heighway å gjøre. Eneste lisens som Heighway eier er Alien.

Forstår ikke noe av at det kan spille noen rolle hvem som gir ut Queen. Er da ingen forhåndsbestillinger på det spillet.

Det har ikke engang blitt annonsert fra noe hold. I ihvertfall ikke fra Heighway. Det spillet har ingenting med alien å gjøre.

Og hvis det i tillegg ikke kommer på samme platform som Heigway har på sine spill, er det enda mere merkelig at det skal ha noe å si. (ref: det kan da ikke sies da at de har stjålet masse Heighway deler for å lage sitt eget spill)
Dette er feil. Heighway sikret lisens på Alien, Queen og Playboy (http://thisweekinpinball.com/twip-the-f ... n-le-more/)
karlh wrote:
03 May 2018 16:57
Kan godt hende at det blir vanskelig for dem siden de fortsatt vil bli sammenlignet med Heighway, men eneste grunn vil da i så fall være av u-rasjonelle årsaker. Noe som er veldig vanlig på Pinside og synd for alle parter.
Mulig at dette ikke kom helt tydelig fram, men det som gjør meg forbanna er ikke konkursen i seg selv, men at de nye eierne, som også har fungert som styre og management, har funnet det ok å selge maskiner til nye kunder, mens de trenerer kommunikasjon / juger mht leveranser til folk som allerede har betalt.

Dette er ting som har skjedd etter at de tok over og det er deres ansvar, og det finnes ingen unnskyldning for den type oppførsel. Det er lite annet enn useriøs cowboyvirksomhet. De har ingenting i nærlingslivet å gjøre.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

karlh
Flipperfrelst

Post by karlh » 03 May 2018 17:28

Dutch pinball sier det samme. For at de skal ha råd til å produsere spill for penger de ikke lenger har må de samtidig selge nye spill for å få inn kapital. Dette gjorde også JJP med både WOZ og Hobbit. Dette er veldig vanlig for mange små bedrifter og har lite med Cowboy virksomhet å gjøre

Forstår godt at det virker urettferdig å forhåndsbestille og være sist i køen, men er valget det eller kroken på døra har man jo ikke så mye valg. Nå ble det jo kroken på døra uansett og da blir pillen enda surere å svelge. Forstår godt det, og jeg skal ikke kverulere mer om saken. Ville bare få fram mitt syn.
For mange

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 03 May 2018 19:11

karlh wrote:
03 May 2018 17:28
Forstår godt at det virker urettferdig å forhåndsbestille og være sist i køen, men er valget det eller kroken på døra har man jo ikke så mye valg. Nå ble det jo kroken på døra uansett og da blir pillen enda surere å svelge. Forstår godt det, og jeg skal ikke kverulere mer om saken. Ville bare få fram mitt syn.
Dette har ikke noe med "urettferdig", "bitre piller", "sist i køa", "hylekor", eller hva du personlig synes eller føler å gjøre. Dette har med helt konkrete regler for hva en bedrift kan tillate seg å gjøre og hva den ikke kan tillate seg å gjøre. Man kan f.eks. ikke lyve til kundene dine og man kan ikke drive butikk på kreditors regning. Dette er regler man ikke bryter, fordi man da mister butikken sin, eller verre.

Hva den forrige eieren har gjort er knekkende likegyldig. De gikk inn i dette med åpne øyne og var selv ansvarlige for å avdekke informasjon før kjøpet. Etter kjøpet så var de selv ansvarlige for drifta. Det ansvarlige hadde vært å melde oppbud av forretningen da skjelettene ramlet ut av skapet, og ståa i selskapet ble åpenbar. Istedet så velger de å drive videre. Konsekvensen av det er at de utsetter andre personer for risiko i håp om ikke å tape penger selv. Dette er er uansvarlig og det er uetisk.

PS. Øyvind sier at du er en grei kar, så jeg skal ikke krangle mer :) Tror jeg har fått frem det jeg ønsker å si nå.
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

Edenecho
Flipperfrelst

Post by Edenecho » 04 May 2018 10:55

karlh wrote:
01 May 2018 10:14
Så lenge et evt nytt selskap ikke selger Alien forstår jeg egentlig ikke hva problemet er.

Pinside er et hylekor som alltid vil klage. Det er jo bare Alien som er et Heighway spill. De andre spillene er ikke engang annonsert.

Jeg er en av de som hadde penger i Alien og klart at det suger, men jeg forsto fra starten at dette ikke var en garantert sikker investering.

Hvis de starter et nytt selskap og produserer nye spill, som ikke engang er basert på Heighway systemet men er mere tradisjonelt oppsett, ser jeg ikke noe problem. Men nå er jo jeg bare en stemme som vil ha flest mulig selskap = mere flipper moro. Men pre-payment anbefaler jeg dem å droppe :D
ja helt klart. Jeg tenkte bare på hvis de starter nytt selskap for å kvitte seg med gjelden til både de som har betalt spillet og evt andre kreditorer, og så starter på nytt og selger aliens til nye kunder er det jo ikke helt god...hmm...tja..hva kaller man det.... det er litt kjipt ;)

Men du har en sunn holdning karl, at det er dritt å miste så mye penger men at det er en risiko med nye selskaper og spill :)

hansj
Flipperhøvding

Post by hansj » 06 May 2018 13:08

Ferskt Pinball News intervju med Andrew Heighway. Ganske interessant lesing.

https://www.pinballnews.com/site/2018/0 ... interview/
[size=75]m.v.h.
Hans Jørgen

Post Reply